خامنه‌ای حمایت از حماس را «واجب شرعی» خواند

رهبر جمهوری اسلامی: «ما با همه قهر و بد نیستیم بلکه با نظم سیاسی سلطه مخالفیم»

کمتر از یک روز پس از اینکه مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، در نیویورک ادعا کرد جمهوری اسلامی آماده است سلاح‌هایش را زمین بگذارد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حمایت از حزب‌الله و حماس را «واجب شرعی» خواند.

خامنه‌ای روز چهارشنبه چهارم مهر در دیدار با افرادی که در رسانه‌های حکومتی «پیشکسوتان و فعالان عرصه جهاد و مقاومت» معرفی شدند، «ایستادگی» در برابر آنچه را «نظم غلط جهانی» خواند، «جاذبه سیاسی» جمهوری اسلامی دانست.

او مدعی شد مسائلی مانند انرژی هسته‌ای، حقوق بشر و حقوق زنان در ایران «بهانه» کشورهای غربی برای مخالفت با «سخن نو» جمهوری اسلامی در مقابل «نظم باطل تبعیض‌آمیز جهانی» است.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه ادعا کرد: «این مخالفت برطرف نمی‌شود تا وقتی که جمهوری اسلامی حرف زور آن‌ها قبول کند که قبول هم نخواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، به جنگ ایران و عراق اشاره کرد و با متهم کردن جامعه جهانی به حمایت از صدام حسین، مدعی شد: «سردمداران نظم جهانی‌ــ آمریکا و شوروی سابق‌ــ و دنباله‌هایشان در آن زمان بیشتر یا حداقل به اندازه صدام حسین برای حمله به مرزهای ایران انگیزه داشتند؛ زیرا ایران اسلامی برای آنان یک عنصر غیرقابل تحمل بود.»

خامنه‌ای با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی به سبب باورهای دینی در جهان «جاذبه معنوی» دارد، مدعی شد که در زمان آغاز جنگ ایران و عراق، «نظم سلطه» در جهان حاکم بود و «موضع صریحی» مقابل آن وجود نداشت، ولی جمهوری اسلامی «سخن جدیدی» بود و «زورگویان عالم» این را تحمل نمی‌کردند.

خامنه‌ای در ادامه افزود که در آن زمان، «آمریکا، شوروی، کشورهای عضو ناتو و پیمان ورشو منتظر فرصت بودند و صدام این فرصت را فراهم کرد».

رهبر جمهوری اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی اکنون نیز با «نظام سلطه» و «تسلط آمریکا» مخالف است، برای برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای جهان تمایل نشان داد و مدعی شد که ایران با کشورهایی که بیش از نیمی از مردم دنیا در آن‌ها زندگی می‌کنند، «تعامل و تجارت» دارد.

خامنه‌ای سپس، انتقاد به رفتار سیاسی جمهوری اسلامی را «هوچی‌بازی» خواند و گفت: «ما با همه قهر و بد نیستیم، بلکه با نظم سیاسی سلطه مخالفیم و صریحا هم مخالفت خودمان را ابراز می‌کنیم.»

علی خامنه‌ای در ادامه از حزب‌الله لبنان و جریان موسوم به «مقاومت» در منطقه دفاع کرد و مدعی شد به‌رغم برخورداری «دشمن» از پول، سلاح، امکانات و تبلیغات جهانی، در نهایت مقاومت فلسطین و حزب‌الله پیروز خواهند شد.

او جنگ حماس و حزب‌الله با اسرائیل را «جهاد فی‌ سبیل‌الله» توصیف کرد و با صدور حکم شرعی گفت که بر همه «واجب» است فلسطین را به صاحبان اصلی‌اش بازگردانند.